MOOC´s

Massive Open Online Courses

Større evalueringer af MOOCs

MOOC-bølgen startede i 2011, toppede i 2012 og 2013. Og det ser ud til at dem fortsætter sin opbygning i 2014. Dermed er der allerede nu udkommet flere publikationer med erfaringerne fra de første MOOCs.

Dette blogindlæg vil kort summere disse undersøgelser op, dog uden at gå ind i resultaterne.

University of Edinburgh lavede den stor undersøgelse af deres 6 første MOOCs i 2013 under Coursera, som havde over 309.000 studerende registreret. Der er lavet en undersøgelse i starten af de 5-7 uger lange kurser, samt en undersøgelse i slutningen af forløbet. Denne første rapport er meget læseværdig og universitetet planlægger at komme med version 2 rapport med de dybdeanalyser, som de nu er i gang med.

University of Pennsylvania har lavet en stor undersøgelse af deres MOOCs med over en million studerende i deres første MOOCs fra juni 1012 til juni 2013 under Coursera. Undersøgelsens størrelse gør, at der er del-udgivelser af den. F.eks. denne omkring, hvem der tager et MOOC eller denne analyse af, hvordan MOOCs påvirker udbudet af MBA. Sidstnævnte når frem til at MOOCs giver store muligheder for at rekutere fra de grupper, som man mangler at få fat i.

MITx og Harvardx lavede en tilsvarende undersøgelse over deres første 17 MOOCs under edX i samme periode med 842.000 registrede studende. Som altid er undersøgelserne grundige og værd at læse. I juni 2014 offentliggjorde de dataene, som ligger bag. Disse indeholder dog ikke de data om, de studerendes hensigter med deltagelse.

Skriv gerne andre undersøgelser på i kommentarfeltet 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *


*