MOOC´s

Massive Open Online Courses

Skal moocs være sjove?

Ja – deltagelse i et MOOC skal være en fornøjelse.

Det er resultatetet af P.hd. Tao Hee fra Free University of Brussels undersøgelse af, hvad der får belgiske og kinesiske universitetsstuderende til at deltage i et MOOC.

Resultatet er interessant fordi en af de afgørende faktorer for at deltage i et MOOC var, at de studerende havde en forventning om at MOOC´et blev underholdende.

Blandt de andre højt scorende forhold, var forventningen om, at MOOC´et kunne bruges til noget.

De fleste kan stå inde for at levere gode MOOCs, som kan bruges til noget. Men ikke alle MOOCs er nødvendigvis en fornøjelse.

Måske kan noget af årsagen til de store frafaldsprocent forklares med, at MOOC´ets manglede underholdningsværdi?

Phd. Tao Hees undersøgelse giver i hvert fald stof til eftertanke, idet det ikke kun er brugbarheden, som er i fokus, men også fornøjelsen ved at deltage.

Jeg vil slutte med at citere P.hd. Tao Hee, da han blev spurgt om et MOOC skal være sjovt. Svaret var helt enkelt:

“Ja”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *


*