MOOC´s

Massive Open Online Courses

Hvorfor deltage i et MOOC?

Jeg læste en joke, der lød “Why do a MOOC, when you can read a BOOC(K))”. Svaret er meget klart:

Fordelen ved et MOOC er at mange med samme interesse, arbejder på samme tid og sted, på det emne. Dette er meget svært at få med en bog.
Det er deltagerne, tidspunkt og sted, der er afgørende for at vælge et MOOC.

Pointen er, at til hverdag har alle disse mennesker ikke sat tid af til at arbejde med dette emne. Men nu er der sat tid af til at deltage og de er motiveret fordi det er deres interesseområde. Derfor opstår de gode diskussioner i forums og den flotte aktivitet på Blogs, Twitter, Facebook m.fl.  I deres almindelige hverdag har de ofte ikke tid til så kraftig en indsats og derfor kommer man ikke så let i kontakt med dem og deres gode pointer. Eller får mulighed for at deltage i de gode diskussioner

Dermed bliver pointen ved at deltage i et MOOC, at alle er motiveret og de ønsker at deltage. OG de gør det på samme tid og sted. Det fåes ikke udenfor et MOOC.

Det centrale er, at der skabes en bevidsthed på samme tidspunkt om, at dette er spændende at arbejde med. En interesse som er svært at finde på andre tidspunkter.

Dermed er det vigtigt at følge forskellige kursusudbyderes tilbud om MOOCs. Lige netop for at komme ind i den strøm af mennesker, som arbejder med det samme på samme tidspunkt.

Kursusudbyderne får til gengæld en massiv reklame. F.eks. deltager der 22.000 personer i E-learning and Digital Cultures som jeg er med på i øjeblikket. Her er en massiv reklame til et stort potentielt kundegrundlag som hermed er forbundet med undervisere i deres område. Naturligvis vil kursisteerne næste gang de leder efter et kursus søge på disse underviseres navne eller på Universistet – og måske ende på et betalt kursus næste gang.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *


*