MOOC´s

Massive Open Online Courses

Sådan har MOOCs påvirket de videregående uddannelser

En gruppe af videregående uddannelsesinstitutioner, så som Harvard samt eksperter, så som George Siemens brugte en uge på at debattere, hvorledes MOOCs påvirker de videregående uddannelser.

Disse eksperter kom frem til 5 punkter, som har et andet fokus end jeg normalt støder på, når jeg læser om MOOCs. Det skyldes, at eksperterne kigge på, hvad MOOCs har gjort ved deres institutioners måde at arbejde på. Dermed går de uden om den typiske diskussion om fordele og ulemper ved MOOCs.

Resultatet var en liste over de effekter de selv havde erfaringer i arbejde med MOOCs, som er:

  1. Større bevidsthed om den digitale side af uddannelse.
  2. Større fokus på undervisning- og læreproces.
  3. Større samarbejde mellem afdelinger og teams på tværs af institutionerne
  4. Fokus på selv at påvirke den digitale udvikling, istedet for at blive “skabt af” den digitale udvikling
  5. Fokus på at skabe et nye rum til eksperimentering

Interessant er deres konklusion om, at uanset om MOOCs, som form, ryger ud igen eller ej, så har MOOCs haft en positiv effekt på de videregående uddannelser, idet de er kommet i gang med at udvikle sig i en positiv retning.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *


*