MOOC´s

Massive Open Online Courses

Hvor udbredt er MOOCs i Danmark?

En svær overskrift, da det at svært sige, hvad er det præcis vi mener med “udbredt”. I dette indlæg koncentrerer jeg mig om, hvad jeg kan finde af informationer om søgninger efter oplysninger om MOOCs på Google, hvad jeg kender til af udbydere samt hvad jeg kan registerere på dette websted 🙂

I resten af verden er søgninger på Google efter MOOC steget eksplosivt. Men hvis man laver den tilsvarende søgning på Google Trend for Danmark, var der for kort tid siden ikke resultater nok til at lave en graf.

I februar 2014 tegner der sig dog langsomt et billede af at vi begynder at søge på ordet “MOOC”. Dette kan ses på denne graf fra  Google Trend:

MOOC i Danmark

MOOC søgninger fra Danmark

Dvs. MOOCs er nu i fuld gang med at sprede sig til Danmark 🙂

Det får mig til at tænke på Gartnes Hype Cycle, som viser den typiske cyklus noget nyt går igennem hen over tiden. IT-afdelinger anvender Gartners Hype Cycle til at afgøre, hvornår de skal skifte over til nye versioner af programmer, men det billede jeg har brugt her stammer fra en vurdering af gamifications Hype Cycle. Modellen mener jeg fint kan genanvendes til en vurdering i forhold til MOOCs. Det ser således ud:

MOOCs

MOOCs og Gartnes Hype Cycle i Danmark

USA er  foran os og på nuværende tidspunkt begynder kritiske røster at vise sig. Det tyder på, at de måske er ved at nærme sig vendepunktet. Jeg vurderer dog ikke, at det er umiddelbart forestående, da de positive røster og forventninger langt overstiger de negative.

Danmark ligger kun lige ved foden af stigningen. DTU, KU og Copenhagen Buisnes School udbyder på nuværende tidspunkt MOOCs, mens SDU netop har underskrevet kontrakt med Coursera og er på vej.

Som I kan se af graferne ovenfor er Danmark begyndt at vågne op og interessere sig for MOOCs. Derfor er Danmark i den spæde start, hvor det er spændende og interessant – OG hvor vi er i gang med at finde ud af, hvad vi kan bruge alt dette til i vores uddannelsessystem.

Nogle vælger at hoppe med på vognen og udbyde MOOCs, mens andre istedet vælger at anvende den connectivistiske læringsteori til at forbedre undervisningen i en tid, hvor ressourcerne er knappe.

Interessant er det dog, at Danmark ikke er så langt bagefter USA som man traditionelt forventer. Året 2012 blev af New York Times udråbt til “The Year of the MOOC” og allerede midt i 2013 begynder danskerne lede efter “MOOC” på Google 🙂 Det er ikke så dårligt endda 🙂

Derudover har dette websted haft over 2000 besøgende på nuværende tidspunkt, hvilket bestemt også viser en interesse. Disse kommer til webstedet med mange andre søgeudtryk end det her nævnte undersøgte “MOOC” eller via andre henvisninger. Pointen er, at interessen er der, og at vi er på vej 🙂

One comment

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *


*