MOOC´s

Massive Open Online Courses

MOOC´s og hvordan man laver god online undervisning

Nancy White anses for en af de gode MOOC online undervisere. Jeg har været så heldig at deltage i et af hendes sessioner gennemført i Eluminate. Jeg var ret imponeret. Dette er hvad jeg mener, at hun gør for at lave god online undervisning:

Hun laver god online undervisning fordi hun ikke anvender traditionelle Face-to-face undervisningsmetoder i MOOC-undervisningen, men bygger istedet sit eget undervisningsunivers op, hvor hun ikke forærer os pointerne, men istedet lader os selv erkende det gennem konkrete refleksioner. Hun brugt visuelle metoder, følelser, kunst etc.. Jeg har stillet hendes tilgang op således:

1. Forbindelse:

MOOCs stoleHun starter med et slide med nogle stole stillet op  en cirkel. Her blev vi bedt om at sætte os samt at skrive navn på.

Hun sagde, at det er vigtigt at kigge på de andre som er med i rummet og det gør hun på denne måde.

 

2. At tegne følelser

MOOCs change

MOOCs change

Det er centralt for Nancy White at der det altid i virtuel undervisning er muligt at interagere med de andre. Især lader hun dem tegne på whiteboardet. For Nancy White er “tegning” vigtigt, da det gør det muligt at trække det menneskelige ind i den elektroniske verden.

MOOCs - Hvordan tegnes ansigter

3. At føle.

Hun stiller spørgsmål, hvor man bliver nødt til at føle. F.eks. bliver vi bedt om at tegne, hvordan vi føler, når tingene ændrer sg omkring dig. Hvordan vi føler, hvis vi selv ændrer os.

MOOCs onlne Undervisning

MOOCs online undervisning om forandringer

De fleste af os forstod hermed pointen om at det drejer sig om at være i kontrol – eller at blive kontrolleret, og at denne følelse vil påvirke vores evne til at lære.
Jeg var ret imporeret over, at vi alle nåede frem til denne pointe bare ved at tegne en følelse.

Derefter slog hun pointen fast ved at bede os om at strække os og rulle med skuldrene. Efter at have gjort dette gik det op for os, at nu blev vi kontrolleret af hende. En skøn joke, som understregede pointen og fik smilene frem. Hermed vidste hele min krop hvad vi talte om.

Derefter fik vi en lang pause (30 sekunder) til at skrive ned, hvad vi havde lært til nu på whiteboard. Der kom mange gode pointer.

4. Teori

Først på dette tidspunkt efter at gruppen af deltagere er slået rigtig godt sammen. Langt inde i undervisningen tog Nancy fat på teorien. I dette tilfælde var det Etienne Wenger om den sociale aktivist. Jeg læste hendes slide, mens hun talte en smule og jeg erkendte at jeg kunne godt være den sociale aktivist hun talte om – at jeg faktisk kunne gøre en forskel.

Spændende nok var den næste slide om, hvordan man så faktisk kan gøre en forskel. Og deltagerne skulle selv skrive det på Whiteboard. Lige det jeg havde brug for. Blandt svarene var spørg, giv, smil, overbevis, engagere, vær ærlig, vær fleksibel, arbejd effektivt, vær åben, handle, støtte etc.

Det var en stor oplevelse at deltage i denne session og jeg lærte en masse om online-undervisning. Hun sagde næsten ingenting og alligevel fik jeg en masse ud af bare at være med i rummet.

Som hun sagde  starten: Think practical and simpleThat works!

PS: links til billeder og optagelser

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *


*