MOOC´s

Massive Open Online Courses

MOOCS er gået fra gratis til ‘big-business’

Edsurge har lavet en rigtigt interessant historie om den forandring i forretningsmodel, som har kendetegnet de største udbydere af MOOC. Den historie vil jeg gerne dele med jer.

Historien handler om, at de fleste udbydere indtil for få år siden lagde de fleste kurser gratis online. På den måde fik de mange tiltrukket mange brugere fra hele verden. Nu begynder udbyderne så at ændre deres adgang til indhold for på denne måde at styrke indtjeningen.

Det er meget forskelligt, hvilken tilgang den enkelte udbyder har valgt. Nogle ændrer prissætning løbende (Coursera), mens andre holder mere fast i en skelnen mellem kurser, der er åbne for alle, og kurser, der koster penge at deltage i (EdX). Forskellen mellem de forretningsmodeller er interessant, og udviklingen fra gratis indhold til en større og større prissætning er også interessant.

Artiklen konkluderer ikke på, hvem der i sidste ende har haft størst succes med deres forskellige prissætninger og forretningsmodeller. Dette må følges i spænding…

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*