MOOC´s

Massive Open Online Courses

Hvorfor de studerende frit kan vælge arbejdsformer i MOOCs

Jeg har læste for et par år siden en bog af Nina Bonderup Dohn om hvordan man skal bruge blogs, wikis og sociale medier i undervisningen. Hun anvender hver enkelt af dem i hvert emne og analyserer værktøjet på denne måde. Dette er meget forskelligt fra et MOOC, hvor man bruger alle de muligheder, som der anvendes på Web2 på samme tid.

Jeg kan se et argument ved at bruge flere Web2.0 værktøjer på én gang i stedet for et værktøj af gangen, fordi det kan understøtte de forskellige læringsstile, idet de studerende lærer fra andre gennem det medie som passer dem.

En stor fordel ved at arbejde på Web2.0 i undervisningen er adgangen til andre studerende og specialister, som kan tilbyde udvidede tilgangsvinkler til emnet i forhold til det der foregår i undervisningen. Og dette er mere end de fleste skoler har råd til at tilbyde.

Jeg ser derfor flere fordele ved at åbne op og lade de studerende vælge selv i stedet for at underviseren styre forløbet i et enkelt redskab. Dette kan naturligvis kun ske såfremt de studerende har kvalifikationerne for at vælge de rette redskaber 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *


*