I en stor og meget spændende undersøgelse af MOOCs i USA (s.25) angives det, hvorfor udbyderen vælger at udbyde MOOCs.
Som det fremgår af grafen, så er økonomi og fortjeneste ikke blandt de største årsager til at udbyde MOOCs.
Det er istedet ønsket om større synlighed samt at tiltrække flere studerende.
Interessant er det, at over en tredjedel af de adspurgte angive muligheden for at udvikle undervisningen som en vigtig årsag.
Jesper Vedel Bertelsen on 28. november 2014 at 11:25 said:
Spændende. Og det er da glædeligt, at der ikke er decideret fokus på økonomiske gevinster, men derimod på udvikling af undervisning og den læring, der følger med. Den tanke skulle gerne gennemsyre al inddragelse af digitale værktøjer og teknologi.
Når det nu er intentionerne med at udbyde MOOCs, så kunne det være interessant at dykke ned i, om de studerende er af den opfattelse, at det ud over fleksibiliteten i tid og sted og så rykker læringsmæssigt.
Mvh
Jesper
Lone guldbrandt Tønnesen on 4. december 2014 at 10:06 said:
Tak for din kommentar. Mikkel Godsk har netop fået udgivet en artikel, som viser, at de studerende er meget glade for at fleksibiliteten og at det faktisk giver bedre karakterer. Jeg kommer med et indlæg i december, hvor jeg forklarer nærmere. Indtil da er her et link til artiklen http://www.eurodl.org/?p=current&article=657 http://www.eurodl.org/?p=current&article=657
De bedste hilsner, Lone Guldbrandt Tønnesen