MOOC´s

Massive Open Online Courses

Et MOC gav bedre karaktere

I Århus lavede de et MOC, der blev tilbudt Århus Univeristets egne 1200 studerende på studiet. Forløbet har mange af MOOCs egenskaber, men da det ikke er udbudt til hele verden uden adgangskrav er det et MOC.

Resultatet er flot og meget anvendeligt i alle former for undervisning. Mikkel Godsk konkluderer ud fra evalueringen at:

  1. Der blev opnået bedre karakterer (Se skema nedenfor)
  2. De studerende foretrak denne arbejdsform
  3. Forløbet var billigere end traditionelle forelæsninger
  4. Undervisningen kan let ændres med et simpelt læringsdesign (STEAM)

Dette er meget vigtigt konklusioner, som underbygger, at vi det forbedrer undervisningen, når vi ændre forelæsningsmetoden til E-læring.

Forløbet:

I Århus blev de traditionelle forelæsninger erstattet med læringsstier, der bl.a. bestod af korte videoer, tests og suppl. materialer udarbejdet af tutorer.

Forløbet blev tilbudt de studerende, som kunne vælge mellem MOC´et eller ordinær undervisning. Nogle tog imod tilbudet med MOC´et – andre  ikke. Og dermed var der et stort grundlag for at evaluere.

Evalueringen:

Resultatet viste, at de studerende, der fulgte MOC´et fik bedre karakterer end dem, der modtog den ordinære undervisning. Dette ses af nedenstående illustration.

Track 1 viser karakterne for dem som tog læringssti-forløbet, mens track 2-4 er karatererne for dem som valgte den ordinære undervising.

Figure 3

Det ses at fordelingen af karakterer på de to tracks er forskellige. I den ordninære undervisning er der størst population, der får karakteren 7, mens det på i læringssti-forløbet er fra 7og 12.Der hvor læringsstiforløbet virkeligt har givet højere karakterer er i toppen af skalaen. Dvs. på karakteren 12.

Dermed leverer Mikkel Godsk et bevis for, at

The online students obtained significantly better examination results, better pass rates

Dette er erfaringerne fra et MOC der bestemt er værd at tage med på moocs.dk, da forløbet ligner meget et X-mooc. Dermed viser Mikkel Godsks undersøgelse, at de studerende faktisk lærer mere i et MOC end ved  forelæsninger. Og det er stort, at der nu er tal bag 🙂

Mikkel Godsk undersøgelse fra praksis understøttes af Eric Mazurs forskning, der viser, at de studerendes hjerneaktivitet under forelæsinger er på samme niveau, som når de ser TV.

Mikkel Godsk og Århus Universitet dermed ved at går væk fra forelæsningerne sat større krav til de studerendes aktivitetsniveau, hvilket også kan ses Mazurs skema. Dette har de studerende lært mere af og det har givet bedre karaterer.

Det bedste ved det hele er, at de studerende kunne bedre lide denne måde at studere på:

63% of online students preferred the online learning with learning paths to traditional face-toface lectures. Only 28% prefereed the traditional face-to face lecture

 

 

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *


*