MOOC´s

Massive Open Online Courses

Fremtidens MOOCs

Det forekommer måske lidt tidligt at tale om, hvad der mon sker med MOOCs i fremtiden, når kun lige er gået i gang i Danmark. Men det er den snak der er på vej fra Canada.

Primært, så tales der om kommercialisering. Et godt bud vil være, at vi vil se MOOC som reklamesponsoreret uddannelse Apps i stil med de “App stores” vi allerede kender nu.

Sekundært vil der nok ske noget på “akkrediteringsområdet” i forhold til betydningen af at få en endeligt eksamensbevis. På kort sigt foreslår Stephen Downes, at vi måske vil få centrale centre, men det er hans forslag på langt sigt som fanger min interesse.

Hans bud er nemlig, at vi mere og mere vil se at “rygtet” betyder noget. Dvs. andre personers anbefalinger af os får betydning. Dette ses allerede på LinkedIns endorsements og selvstændige ingeniører arbejder allerede nu internationalt med opgaver, hvor de afhængige af andres anbefalinger af dem.

Spørgmålet er bare om dette på den lange bane vil komme til at betyde noget for den officielle akkreditering af vores studerende. Vil det betyde noget for en chef, der skal ansætte en ny medarbejder om vedkommende har et officielt bevis med fra et MOOC eller om den nye medarbejder kan fremvise en blog med et grundigt arbejde, der viser, hvad han har lært og kan?

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *


*