MOOC´s

Massive Open Online Courses

Er det nødvendigt at forholde sig til MOOC i Danmark?

Der findes to gode artikler, der spår om, hvorledes MOOC´s vil påvirke fremtidens uddannelse i Danmark. Begge er meget læse værdige.

Første bud på fremtiden

Den første er Napster, Udacity and the Academy er egentligt et blogindlæg og den sammenligner, hvad der skete, da Mp3 formatet opstod. De eksisterede musik-producenter sagsøgte Napster som havde udviklet Mp3 formatet og vandt! Virksomheden Napster forsvandt, men brugerne blev ved med at bruge Mp3 formatet. Hermed mistede musik-producenterne deres eneret på at musik købes i musik-butikken, idet brugerne bare distribuerede musik uden om forhandlerne på nettet. Dermed tabte musik-producenterne markedet, trods deres retslige sejr over Napster. Det de glemte at regne brugerne som en faktor.

Clark Shirky, som har skrevet bloggen, sammenligner Mp3 og Napster med hvad der kan ske uddannelsessektoren.  Det øjeblik at brugerne (elever og studerende) begynder at lære selv gratis på Internettet. Og det øjeblik arbejdsgiverne er ligeglad med om de har et eksamensbevis, bare de er velkvalificerede. Så har uddannelsessystemet et problem – ligesom musikproducententerne. For uddannelsessystemets monopol på vidensformidling og akkreditering er hermed brudt.
Clark Shirky opfordrer uddannelsessystemet til at de bør forholde sig til dette problem. Han sammenligner Mp3-formatet med et MOOC – i overført betydning – idet han mener, at når brugerne vil have det vil det bestå. Istedet for at afvise MOOC, da det ikke passer ind i det eksisterende uddannelsessystem bør uddannelsessystemet overveje, hvorledes kan blive en del af denne trend og dermed udvikle vores uddannelser.

Andet bud på fremtiden

Den anden artikel er prisvinder en konkurrence udskrevet af Information og DANSK IT  og skrevet af Mikkel F. Krogholm. Den hedder Mesterlærer vender uddannelse på hovedet. En af hans stærkeste pointer er, at al viden er nu gratis tilgængelig på nettet. Læreren har mistet sin autoritet til at afgøre, hvad man bør lære. Mikkel Krogholm pointerer også, at vi ikke længere skal besidde en vis mængde viden. Mangler man viden, slår man det op på Internettet med sin mobiltelefon, i det øjeblik man mangler det.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *


*