MOOC´s

Massive Open Online Courses

Behov for ny viden i vores MOOC Verden

Efter MOOCs fremkomst er viden blevet gratis tilgængelig. Alle have den samme viden og akkreditering mister deres værdi.

Behov for ny viden

Virksomhederne har flyttet fokus væk fra eksamensbeviser. De fokuserer ikke på hvad du véd, men på hvad du kan gøre med din viden.

Tony Wagner udfolder denne teori i denne video:

Han mener nemlig, at verden har brug for folk, der kan løse problemer kreativt og folk som kan innovere.

Tony Wagner har derfor undersøgt, hvorledes man får mennesker til at være innoverende problemløsere.

Udfordringer ved den nye viden

Konklusionen er, at vi idag ikke har et skolesystem, der udvikler problemløsningsevner.

Han beskriver, at der er 5 selvmodsigelser:

  1. Undervisning i dag drejer sig om, at vi alle måles og testes individuelt. Problemet er bare at innovation er en teamopgave. Samarbejde er afgørende.
  2. Specialisering er centralt i vores undervisning. Problemet er at innovation sker i grænsefladerne.
  3. Kulturel passivitet, hvor man gør som man plejer. Den innovative underviser ser sig selv som en, der støtter og opbygger sine elever.
  4. Angsten for at fejle er dominerende både hos lærere og studerende. Problemet er bare at god innovation forudsætter, at man fejler. Man lærer ikke uden “trial and error” og reflektion undervejs.
  5. Motivation er afgørende. De innovative unge han fandt havde alle mere fokus på de gjorde end deres karakter. Det skyldtes at de var blevet opfordret til “play, passion and purpose” istedet for at få “høje karaktere”. Forældrene havde fjernet “skærmtiden” og støttet barnets interesser

Konklusion

Tony Wagner slutter af med at forslå, at vi istedet for at akkreditere viden, så skal vi akkreditere beherskelse af viden

Her må vi sige, at Danmarks skolesystem er godt med.

Hvis den forandring, som MOOC-bølgen skaber i verden betyder en øget efterspørgsel efter innovative og problemløsende unge, så må vi sige, at det er noget vi er gode til i Danmark

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *


*