MOOC´s

Massive Open Online Courses

7 anbefalinger til peer-to-peer vurdering i MOOCs

Peer-to-Peer vurdering er meget anvendt i MOOCs, da metoden er giver store fordele både i forhold til læring og i forhold til evaluering.

Dette er et review over, hvad forskningen siger om effektiviteten af metoden. Grundlaget er udarbejdet af Henrik Mondrup og videregives her i mine ord – med hans tilladelse.

Historien

I de oprindelige MOOCs blev peer-to-peer vurderinger anvendt med succes anvendt til at øge de MOOC-deltagerens refleksion og dermed læring. Dengang blev de dog kaldt for “fagfælle”-vurdering.

I takt med at MOOC-bølgerne spredte sig ud over verden, med op mod 600.000 studerende på et MOOC, blev metoden med vurdering af fagfæller, også anvendt til vurdering af endelige eksamensopgaver.

Virker det peer-to-peer vurdering?

Forskningen har vist, at peer-to-peer vurdering virker som metode til vurdering ved de endelige opgaver – til eksamensvurdering.

Peer-to-peer vurdering er også effektiv til at øge læring. Deltagerne på et MOOC bliver bedre til kritisk tænkning og refleksion ved at indgå i fagfællevurderinger.

Forskningen viser også, at den skriftlige tilgangsvinkel fremmer erkendelser – især, hvis der fokuseres på en højere orden af læring. Dette underbygges endvidere af Illeris.

 

7 anbefalinger til peer-to-peer vurdering

Det er dog ikke altid at et peer-to-peer vurderingsforløb vil lykkes. Følgende anbefalinger er derfor taget fra forskningen:

  1. Sørg for, at der er mange vurderinger pr. opgave. Minimum 3 vurderinger, men helst flere.
  2. Forskningen viser, at de studerende lærer mest ved den kritiske vurdering istedet for den positive. Derfor anbefales det, at udbyderen af MOOC´et underviser deltagerne i, hvordan man laver god feedback.
  3. Opfordre de studerende til at tænke deres egen læring ind i deres evaluering. Dette leder til bedre vurderinger af egen indsats.
  4. Sørg for, at den som vurderer opgaven også får feedback på sin vurdering. Vurderinger, som er lavet under disse forhold er langt grundigere og mere reflekteret. Det betyder, at den studerende som vurderere også får anerkendelse for sit arbejde.
    Det har yderligere vist sig, at dette styrker læringen hos både den som vurdere og den som bliver vurderet. Så dette er helt klart en win-win situation
  5. Sørg for at peer-to-peer vurdering er struktureret. De ustrukturede vurderinger opfattes som mindre troværdige.
  6. Lad den karakter de studerendes får for evaluering af andre, indgå som en del af deres egen eksamenskarakter. Forskningen har nemlig vist at dette giver en bedre kvalitet af evalueringen af de andre.
  7. Peer-to-peer vurdering er bedre end selvevaluering.

Hvornår?

Det er bestemt ikke i alle situationer, at peer-to-peer vurdering er en fordel.

I små og korte MOOCs kan et fuldt peer-to-peer forløb være en tidsrøver, hvor tiden ville have været bedre brugt på andre typer af refleksion. F.eks i forums eller individuelle opgaver.

Det er heller ikke sikkert, at der er behov for en endelig vurdering, da udbyderen måske tager betaling for det.

Heldigvis er der i MOOCs plads til alle mulige variationer. Så kig på forskningens resultater ovenfor og brug de gode råd, hvis I vælger at indbygge peer-to-peer vurderinger i jeres MOOCs.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *


*