MOOC´s

Massive Open Online Courses

Stewe Wheler om MOOCs

Den 23. september havde University College Lillebælt besøg af Stewe Wheler, som bl.a. talte om MOOCs.

Stewe Wheler var med til at udvikle et af de første MOOCs i 2007 sammen med George Siemens og Stephen Downes, og han var helt klart en støtter af den connectivistiske tænkning bag de første MOOCs.

2015-09-23 09.07.44

Hen mente derfor, at de nuværende MOOCs, som især er X-MOOCs, bør karakteriseres som “Online-Learning”.
Disse har intet at gøre med de oprindelige MOOCs tankegang og struktur.

Eftersom de fleste nuværende MOOCs er online-learning, mener Stewe Wheler, at fremtiden kommer til at at ligge i de embedded MOOCs.

Med “Embedded MOOCs” mener han, at de studerede eller undervisere vælger en eller flere dele ud af et MOOC, som den viden de har brug for i en konkret situation.

Stewe Wheler og MOOC

Stewe Wheler efter fordraget, hvor han bl.a. fortalte om MOOCs

Dermed bliver det helt uden betydning om de fuldfører kurset. Pointen er, at deltageren har lært den viden de skal af den del af MOOC´et de deltog i.

Stewe Wheler henviste til endvidere til, at de Britiske Universiteter udtaler, at de udbyder MOOCs, fordi det er en let måde at tjene penge på. Dette er meget modsat den sidst nye amerikanske undersøgelse, der siger at størstedelen udbyder MOOCs for at tiltrække studerende, for at få større synlighed samt for at udvikle undervisningen.

Stewe Wheler gjorde opmærksom på, at et af MOOCs ulemper er, at ikke alle studerende er i stand til at lære uden en underviser.

Han var dog helt overbevist om, at MOOCs vil ændre vores skolesystemer alligevel.

Stewe Wheler og Lone Guldbrandt Tønnesen fra MOOCs.dk efter foredraget på University College Lillebælt

Stewe Wheler og Lone Guldbrandt Tønnesen fra MOOCs.dk efter foredraget på University College Lillebælt

Se video af Steve Whelers foredrag

Se University College Lillebælts beskrivelse

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *


*